Zuider-eiland 2

Hier weer een verhaal van ons uit het inmiddels heerlijk warme (ca 24 graden) Nieuw Zeeland.

In Invercargill hebben we Robin's verjaardag gevierd. We zijn 's ochtends lekker een kopje koffie/chocomel met gebak genomen, 's middags geinternet en 's avonds naar de bioscoop geweest (The Bucket List). Lekker ontspannen dag dus zonder reizen.

De dag erna zijn we verder gereden naar de Catlins (het zuiden van het zuidereiland). Het bijzonderste van de Catlins vonden we vooral het wildlife. De zeeleeuwen liggen hier lekker uit te rusten op het strand waar je op korte afstand langs loopt. Ook zijn hier heel veel zeehonden en pinguins. We hebben ze allemaal kunnen zien. Helaas hebben we de hele tijd niet van dat geweldige weer gehad. Veel regen en wind. Zoveel wind dat ons tentje het soms bijna leek te begeven..maar hij doet het nog steeds. Alleen als het regent moeten we maatregelen nemen want anders worden we een beetje nat :)

We hebben het zuiderlijkste puntje van het zuidereiland van Nieuw Zeeland bezocht. Niet zo'n heel bijzonder plekje, gewoon een rots in een weiland vol met schapen, maar omdat we ook het noordelijkste puntje hebben bezocht moest dit natuurlijk ook even.....

Bij onze laatste nacht in de Catlins hebben we een camping genomen in het midden van de natuur. Helaas bleek er 's ochtends een boom over de enige weg gewaaid te zijn en konden we dus niet weg. Gelukkig hebben we met andere toeristen samen, die ook weg wilden, uiteindelijk de boom van de weg af kunnen slepen.

We zijn toen naar Dunedin gegaan. Dit was een erg gezellig stadje (de leukste tot nu toe in NZ) met hele mooie koloniale huizen. Hier hebben we heerlijk gesteengrillt in een restaurantje en hebben het stadje wandelend bekeken.

Na Dunedin zijn we richting Mount Cook gegaan. Onderweg nog gestopt bij the Elephant Rocks. Dit zijn miljoen jaar oude stenen die door de wind en regen zijn gevormd in dieren. Ze steken heel hoog uit boven op een heuvel met gras eromheen. Er heerste hier echt een enorme rust. Er was helemaal niemand en je hoorde ook helemaal niets.

Door naar Mount Cook. Dit is de hoogste berg van Nieuw Zeeland. Het beklimmen hiervan hebben we overgelaten aan de experts, maar we hebben wel een hele mooie wandeling naar een gletsjer gemaakt in de buurt. Tijdens de hele wandeling heb je prachtig uitzicht op de berg. De wandeling van 5 uur (inclusief stops) was naar de Hooker-valley (geen idee waar de naam vandaan komt) en aan het eind van het wandelpad hebben we geluncht aan een meer waar de ijsblokken in dreven en aan het einde een grote gletjser te zien was. En boven de gletsjer was de prachtig besneeuwde top van Mount Cook te zien! (zie foto) Een heel mooi plekje om je lunch op te eten. Vanaf die dag hebben we alleen nog maar mooi weer gehad.

Na Mount Cook zijn we naar Peel Forest gereden en daar hebben we hele oude en grote bomen bekeken (1000 jaar oud en 3 meter in diameter).

Hierna nog een uitstapje gemaakt naar Akaroa. Een dorpje op een schiereiland wat ooit frans was en nu ook nog heel veel in het Frans is (bv straatnamen). Het was een heel sfeervol dorpje met een haventje in een baai met prachtig blauwe zee.

Hierna door naar Kaikoura. Deze plaats staat bekend om zijn walvissen. En dus hebben we een boot geboekt om walvissen te gaan bekijken. Ze hebben een of ander apparaatje waarmee ze de geluiden van walvissen kunnen horen en daarmee sporen ze ze op. En met resultaat, kunnen we zeggen. We hebben 2 walvissen gezien. Het klinkt makkelijker dan het is, want walvissen kunnen wel meer dan 2 uur onder water blijven. Gelukkig als ze dan boven komen, blijven ze daar wel ongeveer 5 minuten. Van de totale 3 uur hebben we dus totaal 10 minuten kunnen genieten van de Sperm Whale (weer geen idee waarom ie zo heet), maar dat was wel heel bijzonder! Ze spuiten om de 10 seconden water omhoog en aan het einde gooien ze hun staart omhoog als ze weer onder duiken. Verder vlogen en zwommen er geregeld albatrossen om de boot heen. Deze witte vogels hebben soms wel een spanwijdte van 3 meter, geen kleine vogels dus.

Onderweg terug naar onze camping reden we langs de rotskust en zagen overal zeehonden. Zonnend op de rotsen of spelend in het water, erg leuk gezicht.

Vanuit Kaikoura zijn we naar Picton gereden en hebben daar eergister de boot terug genomen naar Wellington (dus weer terug naar het Noordereiland). Nu zitten we in Gisborne (oostkust) en zitten even vast. Gister deed onze auto raar, aan het eind van de dag. Gelukkig waren we net aangekomen op een camping, maar het was al 6 uur dus we waren te laat voor een garage. We wilden eigenlijk vandaag weer doorrijden, maar willen toch eerst een garage naar de auto laten kijken. Omdat het Goede Vrijdag is vandaag zijn alle garages etc dus gesloten en we kunnen dus even geen kant op. Morgen gaan we dus naar de garage en moeten we maar even zien wat zij ervan gaan zeggen.

We hebben nog een krappe week en dan gaat ons vliegtuig weer naar Azie. We willen proberen om visums te krijgen voor Vietnam via internet en daar willen we dan eerst heen. Daarna naar Laos en onze laatste week zullen we in Thailand doorbrengen. We gaan zien hoe het gaat lopen. Uiteraard horen jullie het via de weblog.

Gertjan de Ruiter 21-03-2008 09:27

Klink allemaal erg goed, alleen jammer dat het weer niet meewerkte in de Catlins. Ik ben een trouw volger van jullie reisverhalen, erg leuk om te lezen.

Ik begrijp dat Robin ook 'vissen' is, nog gefeliciteerd. ;-)

Nog veel plezier en succes tijdens de laatste fase van jullie reis.

Groetjes,
Gertjan

Marianne 21-03-2008 10:06

Hoi hoi,

Mijn aanvraag voor zes weken vrij volgend jaar is goedgekeurd, nu die van Jeroen nog. Als ik jullie verhalen zo lees kan ik haast niet wachten!!

Liefs, Marianne

klaris 21-03-2008 10:19

hoi....

wat klinkt dat allemaal gaaf...moeten wij ook hoognodig heen.

nog veel plezier en hopelijk mooi weer...hier valt nu natte sneeuw..

groetjes Klaris

Frank van der Kroef 25-03-2008 15:52

Dat zal wel legendarisch mooi zijn geweest met die walvissen zeg. Indrukwekkend.
Robin hoeveel kostte dat bij Hooker Valley ? 500 euro ??

Frank van der Kroef 25-03-2008 15:55

Overigens Robin. Ik ga oktober 2009 met de Desert-Cops naar Gambia. Volgens mij had je dat nog mee gekregen, vlak voordat je weg ging. Ik ben in ieder geval geselecteerd en hard bezig met het werven van sponsors. Dus mocht iemand belangstelling hebben. Check de site desert-cops.nl

Marijke 26-03-2008 09:30

Wat een verhalen weer, lijkt mij geweldig om dat allemaal mee te maken

ton 26-03-2008 14:26

hi jongelui, alles wel daar? valt me wel een beetje tegen, dat jullie Mount Cook niet hebben beklommen! hahaha...foto'szijn gaaf! goede reis terug richting Azië en zoals altijd have fun! ciao

Rene Nijkamp 15-04-2008 16:04

Jongelui,

Allereerst het gegeven dat ik gedurende een aantal maanden geen toegang had tot jullie site om het zo maar te noemen echter ik ben nu in stat alle verhalen met terugwerkende kracht te lezen! (jullie komen al bijna weer deze kant op)Met name Nieuw-Zeeland lijkt mij het droomland zoals jullie dat beschrijven en van kind af aan heeft een bezoek daaraan er al bij me igezeten. Misschien komt het er nog van! Blij dat het allemaal goed en Robin we hebben al een plaats in de recherchekamer de op dit moment verbouwd wordt voor je gereserveerd.
Er was geen sprake van desinteresse maar had gewoon geen toegang. Bij deze!