Noorder-eiland

Weer een nieuw verhaal uit Nieuw Zeeland.

Wat een verschil met onze vakantie in Azie! We slapen bijna elke nacht in ons tentje op een camping, koken elke dag onze eigen maaltijd, moeten weer afwassen maar het grote voordeel: we hebben een eigen auto en zijn dus niet afhankelijk van het openbaar vervoer!

Helaas is alles hier wel een stuk duurder dan in Thailand, maar gelukkig is het nog steeds wel goedkoper dan Nederland.

De mensen (kiwi's zoals ze zichzelf noemen) zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam, en het grote voordeel is dat ze natuurlijk allemaal Engels spreken. Dat maakt het leven een stuk makkelijker.

We zijn van Ahipara inderdaad naar Ninety Mile beach gereden. Hele gave ervaring om met een auto op het strand te rijden (is ongeveer 90 km lang). Je moet goed oppassen voor kuilen en beekjes, maar gelukkig is alles goed gegaan. We hebben alle vier een stuk gereden en we genoten er allemaal van. Het spannende is dat je last kan hebben van drijfzand als je op het verkeerde stukje strand stopt. Ook moet je oppassen voor vloed, want dan is het hele strand weg. Als je dan nog niet van het strand af bent, heb je echt een groot probleem. Om het strand af te komen, moesten we door een riviertje heenrijden, tussen enorme zandduinen door.

We zijn helemaal doorgereden naar het noordelijkste puntje van NZ, Cape Reinga, en hebben daar genoten van de mooie rotsen en zee die je daar kan zien.

De volgende dag hebben Robin en ik onze eerste surfles gehad. Wat was dat gaaf om te doen!! Yaz, een klein japans vrouwtje, heeft ons eerst de basis uitgelegd en toen zijn we de golven ingegaan. Het lukte Robin meteen al de eerste keer om te staan en bij mij ook al vrij snel. Wat een heerlijk gevoel is dat om de kracht van de golf te voelen, en dan op zo'n board te staan.

's Middags ben ik alleen (met een begeleider) gaan paardrijden op Ninety Mile beach. Ik had een vrij eigenwijs paard en hij heeft me er dan ook bijna meteen afgegooid. Maar gelukkig had ik niks en zijn we lekker verder gereden. Heerlijk gegaloppeerd over het strand. Ik had het wel gemist (over 8 weken ben ik weer terug, Mistral).

De dag erna zijn we weer richting het zuiden gereden via het Kauri Forest. Dit is een bos van Kauri-bomen. Deze bomen kunnen echt enorm groot worden. Wij hebben de grootste boom gezien, 5 meter in diameter en meer dan 50 meter hoog! Dat was echt een indrukwekkend gezicht om die opeens voor je te zien staan. Die nacht hebben we gekampeerd op een camping waar overal bordjes stonden van dingen die je niet mocht doen. Op alleen al de koelkast hingen 7 bordjes. Het varieerde van geen water in de vrieser tot de flesjes niet in de kliko smijten en geen alcohol, eten en drinken in de tv-room. Er stond zelfs een enorm electrisch hek om de camping heen, en er mochten geen bezoekers op de camping tenzij ze betaalde. Na 1 nacht zijn we hier dan ook snel weer weggegaan.

De volgende dag hebben we Koen & Carolina in Taupo afgezet en zijn zelf naar Rotorua gegaan. Heel veel namen van plaatsen zijn trouwens in het Maori's en daardoor klinken ze niet echt Engels.

In Rotorua stinkt het verschrikkelijk naar de rotte eieren vanwege de zwavel van de vulkaan. In Rotorua zijn we naar een gebied gegaan met vulkanische activiteit. Een enorme geiser, een borrelend meer (van de hitte), allerlei verschillende kleuren grond en kokende modder. Wat kan de natuur toch mooi zijn. Het champagne meer was wel het meest bijzonder. Een meer van ca 65 meter met een rode/oranje rand en een grote damp ervanaf omdat hij zo heet is. Toen we verder doorreden kwamen we ook nog langs een enorme waterval van heel mooi blauw water.

We zijn vanuit Rotorua naar Turangi gegaan. Dit plaatsje is bekend om de Tongariro Crossing. Een wandeling door vulkanisch gebied, die we van Pieter en Marjolijn moesten doen. Helaas was het weer niet zo heel geweldig en dus werd het sterk afgeraden om te gaan lopen. Omdat de berg hoog ligt heb je er al snel last van de wolken. En omdat je dan niks ziet (en het koud en nat is) is het zonde om dan te gaan. We hebben dus eerst een dag geraft. Op een rubber boot met vier anderen over een wilde rivier varen met stroomversnellingen. Dit was ook erg leuk om te doen. Ondanks de regen (we werden toch al nat van de rivier, dus het maakte niet meer uit) was het een geweldige ervaring. We gingen door hele mooie natuur heen. We kwamen ook een paar keer vast te zitten met de boot waardoor de hele boot vol met water stroomde, maar dat mocht de pret niet drukken.

De volgende dag werden we wakker en leek het een hele mooie dag te worden. Eigenlijk hadden we de crossing al uit ons hoofd gezet, maar nu kwam er toch weer een beetje hoop. We zijn naar het informatiecentrum gegaan en die lieten ons een camera-beeld zien hoe het er op de berg uitzag...zonnig! Het weer bleef volgens hun echter twijfelachtig, dus zeiden ze dat we maar bij de headquarters moesten vragen of we wel of niet konden lopen.

We hebben meteen al onze spullen in de auto gepakt en zijn naar het begin van de route gereden. Er stonden al aardig wat auto's, dus wij waren niet de enige die gingen. De headquarters was dicht, dus hebben we het er maar gewoon op gegokt. We hebben uiteindelijk 7 uur gelopen over 17 km en van 1100m tot 1889m en weer terug naar 1100m. De hele route was prachtig. Eerst door een vallei, toen een steile rotshelling op, over een vreemde kale vlakte met alleen maar lava. Daarna weer omhoog en toen hadden we uitzicht over de hele omgeving. En een bijzondere rode krater, die door roesten zo rood is geworden. Een steile zanderige helling af, naar 3 mooi blauwe meren (waar je vanwege de mineralen niet in mag zwemmen). Over een heide-heuvel weer naar beneden en uiteindelijk door een prachtig bos met varens door naar het eindpunt. Het weer is de hele route mooi geweest, dus we hadden echt geluk. Veel beter dan tussen de wolken lopen.

Bij het eindpunt hadden we mazzel dat een busje ons naar het begin van de route kon brengen. Omdat de weersvoorspelling slecht was, waren alle andere tours gecanceld. Helaas mocht hij ons alleen langs de snelweg afzetten en moesten we nog 7 km lopen naar de auto. Al met al dus een hele vermoeiende maar erg mooie tocht!! Pieter en marjolijn: jullie hadden gelijk, erg bijzonder!

Vanuit hier zijn we richting Wellington gereden en hebben we gister de boot genomen naar het zuidereiland. Onderweg hebben we nog overnacht aan de Kapiti-kust. Een mooie kust met een eiland ervoor. Ook hier was het weer prachtig.

Hopelijk lukt het ons binnenkort om wat foto's te plaatsen.

Nu zitten we dus op het zuidereiland in het Abel Tasman National Park, maar daar schrijven we de volgende keer weer over.