Mistig Vietnam

Hallo iedereen,

Sinds het laatste verhaal hebben we alweer een hoop meegemaakt.

Vanuit Hanoi zijn we naar Halong Bay gegaan met een tour, geheel tegen onze principe in, maar in dit geval was het wel de beste optie. Halong bay is bekend om zijn limestone-rosten die recht uit zee komen. We werden met een bus naar Halong city gebracht en daar stapten we op een erg leuke houten boot. Halong city is de verzamelplaats van alle tours naar Halong bay (en dus ook heel veel toeristen) en er liggen hier ook honderden boten. Wij zaten met 2 andere stelletjes op een boot (zweeds en sloveens) en hadden 8 personeelsleden op de boot lopen. Het voelde heel sjiek! We hebben eerst een stuk gevaren en na de lunch hebben we een hele mooie grot bezocht. Daar vandaan hebben we een kano gepakt en zijn tussen de rotsen doorgevaren. Het was hier heel mistig waardoor je niet heel ver kon kijken, maar alles er wel hele mysterieus uit ziet.

's Avonds hebben we aan boord gedineerd en hebben hier ook geslapen. We hadden een mooie hut met eigen badkamer zelfs!

De volgende dag zijn we naar Cat Ba island gevaren en hebben daar een wandeling een berg op gemaakt. Een heel slipperig en modderig pad maar wel een heel mooi uitzicht op de berg. Daarna hebben we nog een boottochtje gemaakt naar monkey island, waar we (hoe kan het ook anders) apen hebben gezien.

We hebben op Cat Ba ook een nacht in een hotel geslapen en de volgende dag zijn we weer met de boot teruggegaan. Het was een hele leuke tour, maar we hebben ook wel heel veel mazzel gehad. We hoorden van een heleboel mensen dat zij niet tevreden waren over hoe alles geregeld was, of ze moesten opeens extra bijbetalen. Bij ons was alles goed geregeld, al was het wel heel apart geregeld. We hebben heel veel mensen ontmoet tijdens deze tour omdat we bij elk onderdeel weer met andere toeristen waren.

Terug van halong bay zijn we 's avonds vanuit hanoi naar Sapa gegaan met de nachttrein. Hier deelden we een coupe met 2 duitsers waar we ook een keer in Halong bay mee hadden gegeten.

Sapa is een bergdorp op 1650 meter hoogte. We kwamen hier aan en het was heel mistig. In een paar seconden kon je opeens de overkant van de straat niet meer zien, en het volgende moment was de mist weer weg. Heel bijzonder. Maar het was wel fris hier, we hebben dan ook alleen maar met vest aan gelopen.

We hebben een brommer gehuurd en zijn naar een 100 meter hoge waterval gereden en naar de tram ton pass (1900m) die precies tussen de koudste plaats, Sapa, en de warmste plaats, Lai Chau, van Vietnam ligt. Terwijl we door de bergen reden hadden we soms prachtig uitzicht over de bergen, dalen en rijstvelden (en soms zagen we nog geen 3 meter verder door de mist). Heel bijzondere plek!

Vanuit Sapa zijn we weer met de trein teruggereden naar Hanoi. Dit was niet echt een prettige rit, 11 uur op een houten bankje. En de hele rit zagen we de rijstvelden met de buffels en vrouwen met de driehoekige hoedjes op, typisch Vietnam. De trein reed heel langzaam en stopte bijna elk kwartier, het schoot echt niet op. Toen we in hanoi waren hebben we dan ook meteen een hotel opgezocht.

Vanochtend zijn we met de trein naar Ninh Binh gereden, 90 km ten zuiden van Hanoi, en hier willen we morgen naar een national park.

Eigenlijk waren we van plan om na een week Vietnam naar Laos te gaan, maar dit is nogal een moeilijke en tijdrovende onderneming. Daarom hebben we besloten om nu nog 2 weken in Vietnam te blijven en helemaal niet meer naar Laos te gaan. Vietnam bevalt ons goed, vriendelijke mensen en nog genoeg te zien. Helaas hebben we de zon nog niet echt gezien, maar hopelijk komt ie binnenkort wel....