Cambodja totaal

Hallo allemaal,

Hier zijn we weer. En ondertussen alweer terug in Thailand. Cambodja is dan ook niet zo heel goed bevallen en daarom hebben we besloten na een week weer terug te gaan naar Thailand.

De vorige keer zaten we in Siem Reap. Angkor Wat was echt prachtig. Heel bijzonder om dat in het echt te zien. Veel tempels met grote stenen gebouwd en vroeger midden in de jungle. Nu hebben ze verschillende tempels zo goed mogelijk gerestaureerd, maar de mooiste tempel was eigenlijk wel degene die nog deels door bomen overwoekerd was. De bomen groeien gewoon op de muren en de wortels zie je langs de stenen lopen. Kronkelt op zoek naar houvast.

We hebben fietsen gehuurd om de afstand tussen de verschillende tempels af te leggen. Erg leuk omdat je niet enorme stukken hoeft te lopen. En dit gedeelte van Cambodja is vlak dus fietsen is net als in Nederland. Behalve dan dat het verkeer hier iets anders rijdt.....

Op de terugweg reden we zij aan zij met tuktuks, bussen en motoren vol met mensen die ook allemaal teruggingen naar Siem Reap. Er komen jaarlijks 2 miljoen bezoekers dus je kan je wel voorstellen hoe druk het dan elke dag is. En omdat iedereen na zonsondergang (die een heel bijzonder licht op de tempels werpt) tegelijk weggaat, is dat geen pretje om tussen te fietsen. Een grote stofwolk waar je in fietst.

De volgende dag hebben we een dorpje bezocht in de buurt, waar alle huizen op enorme stelten gebouwd zijn. Ook de weg hiernaartoe was bijzonder en er werd weer geprobeerd om ons af te zetten (scheer en inslag hier). We gingen eerst met een tuktuk. Tot de weg te slecht werd. Toen werd het achterste gedeelte afgekoppeld en gingen we verder op de scooter. Een vriend van onze chauffeur stond daar ook al te wachten en dus konden we allebei achterop de scooter over het hobbelige (soms modderige) zandpad verder. Tot ook dat pad niet meer te berijden was en we over moesten stappen op een boot. Toen vertelde de vriend van de chauffeur doodleuk dat de boottocht 20 USD per persoon kosten. Totaal zou ons dat dus 40 USD gaan kosten. Het zou 2 uur duren op een boot waar wel 10 mensen op konden, maar ja er was verder niemand om mee te dokken... Omdat we dit veel te duur vonden en hij niet bereid was naar onze prijs te zakken (volgens de lonely planet moest het 5 USD pp kosten), besloten we dan om weer terug te rijden. Omdat hij dat toch ook weer zonde vond hebben we uiteindelijk afgesproken om voor 22 USD totaal te gaan. Achteraf nog veel te duur, maar je weet van te voren niet wat je er voor krijgt... Mensen die we later spraken hadden wel 40 USD betaald voor een gelijkwaardige boottocht, dus het kan altijd erger. Het dorp op stelten was wel heel bijzonder. Omdat in het regenseizoen de rivier een stuk hoger staat, lijken de huizen echt enorm hoog te staan nu in het droge seizoen. Ze zijn wel een meter of 6 hoog. Het geeft het dorp wel een uniek uiterlijk.

's Avonds hebben we gezellig met wat engelsen, die we daar ontmoet hadden, zitten drinken.

De volgende dag zijn we naar Phnom Penh gegaan met de bus. Daar hebben we de killingfields bekeken en het museum S-21. Dit is een oude middelbare school waar in de tijd van Pol Pot een gevangenis van is gemaakt en de meest verschrikkelijke martelingen hebben plaatsgevonden. Hierna werden de gevangenen naar de killingfields gebracht en vermoord. Dit was wel een hele indrukwekkende dag. Zelfs baby's werden hier vermoord door bv tegen een boom aan te slaan...

Je kan wel merken dat Cambodja een stuk armer is dan Thailand. Je ziet hier overal bedelende mensen, waaronder kinderen. We hebben een paar keer onze resten van de maaltijd aan kinderen gegeven die daar heel blij mee waren. Ook komen kinderen om de vijf minuten aan je tafeltje om te vragen of je een boek wil kopen. En als je een bus uitloopt (of erin zit) komen ze naar je toe om te proberen fruit of zoiets aan je te verkopen. Sommige proberen het wel 3 keer achter elkaar.

Verder moet je in Cambodja niet van een pad afgaan, want er liggen nog 3 miljoen landmijnen verspreid door het hele land. Nog een fijne overblijfsel van de burgeroorlog.

Na Phnom Penh zijn we naar Kampot gegaan. Dit is een klein dorpje in het zuiden van Cambodja, dicht bij zee. De reden dat we hier heen zijn gegaan was voor bokor hill. Een berg met mooie natuur en een mysterieus oud hotel. Toen we daar waren, bleek dat de heuvel niet toegankelijk was omdat er wegwerkzaamheden bezig waren ( al 2,5 jaar). Daarbij heb ik wat verkeerds gegeten en heb een dag ziek op bed gelegen.

Omdat we Cambodja zat waren, zijn we weer weggegaan naar Thailand. Maar natuurlijk niet voordat we "Cambodian style" hebben gereisd! Dit houdt in dat je zoveel mogelijk mensen in 1 vervoersmiddel propt. Bij ons waren dit 22 mensen in een minibusje (normaal 12 zitplaatsen) en nog iemand er bovenop. Wij zaten met twee (vrij gezette) Polen op 3 stoelen. Dit is niet comfortabel, maar ja, we wilden ook wel heel graag het land uit!!

Voordat we de grens overwaren hebben we nog heel veel geld betaald voor een motor-chauffeur die op zoek moest naar Robin's schoenen die hij in het minibusje had laten staan (en 3 keer tol betaald voor dezelfde brug). Maar toen waren we toch echt weer in Thailand.

We hebben 1 nacht in Trat geslapen, en de volgende dag zijn we met de boot naar Ko Chang gegaan. Het regende deze ochtend echt verschrikkelijk, maar dat mocht de pret niet drukken.

We gaan nu een weekje bijkomen van onze Cambodiaanse avonturen en lekker lezen, zonnen, beetje eiland verkennen en misschien nog duiken. Ons hotel kan je zien op www.siambeachresort.nl

We hebben helaas tot nu toe nog geen overtuigende zon gehad hier, maar gelukkig is het overdag wel droog en warm.

Dit was het voor nu. Genoeg lijkt me ook wel. We hebben ook weer foto's geplaatst die bij dit verhaal horen. Sommige dingen zijn toch moeilijk in woorden uit te leggen en moet je gewoon zien (eigenlijk in het echt, maar voor jullie hebben we de foto's)!!

Tot de volgende keer maar weer.