Angkor Wat

Hallo iedereen,

Wij zitten inmiddels in Cambodja en hebben weer even de tijd genomen om een verhaal te plaatsen. We reizen inderdaad best veel, maar er zijn ook meerdere dagen dat we de hele dag niks doen. Alleen daar valt natuurlijk weinig over te vertellen. Reizen langs de Thaise zuidkust betekent reizen langs ca. honderd tropische eilanden, die allemaal volgens de Lonely Planet erg mooi zijn, dus moeten we helaas wel keuzes maken, anders komen we nooit in Cambodja aan. Gelukkig waren de enige twee bewolkten dagen hier ons reis dagen en verder hebben we alleen maar zon bij een temperatuur van ca. 30 graden gehad. (de lange broek was niet vanwege de kou, maar vanwege het bezoek aan een tempel)

Onze laatste verhaal kwam vanuit Bangkok. Na een mailtje gestuurd te hebben zijn we naar een massage bar gegaan. We hebben allebei een Thaise massage genomen op aanraden van mijn vader, Rob (er hangt inmiddels een foto van hem in elke Thaise massage bar met de tekst 'Best costumer ever'). Na de Piers family korting te hebben ontvangen zijn we een uur lang gemasseerd. Helaas deed dit meer pijn dan dat het lekker voelde. Geen Thaise massages meer voor ons.

De dag erna zijn we ook nog in Bangkok gebleven. Vanuit ons hotel zijn we naar de Wat Pho tempel gelopen, tot grote ontevredenheid van alle Tuk Tuk chauffeurs! In de Wat Pho tempel ligt een heel groot Boedha beeld, van ongeveer 45 meter lang. Was wel indrukwekkend om te zien. Verder uiteraard veel andere Boudha beelden en tempels. Daarna zijn we doorgelopen naar Chinatown. Deze Chinatown was veel groter dan die in KL en ook veel drukker. Duizenden mensen lopend door hele krappe steegjes met allemaal stalletjes. Leuk om te zien, alleen stikten we bijna van alle uitlaatgassen van het drukke verkeer door de straten van Bangkok. Een mondkapje hier is geen overbodige luxe! Na deze vermoeiende en warme dag (ca. 35 graden) zijn we vervoer naar Cambodja gaan regelen voor de volgende dag.

In de Lonely Planet van Cambodja stond een heel verhaal over een 'Scam bus' Deze bussen rijden vanaf Bangkok naar Siam Reap in Cambodja. Ze laten je teveel betalen en doen er express zo lang over dat je 's avonds laat pas aan komt, volkomen uitgeput en moe, zodat je de door hun reeds uitgezochte hotel uit kiest. Het normale openbaar vervoer naar Cambodja is niet goed geregeld. Er gaat wel een trein, maar die gaat 06.00 's ochtends en de gemiddelde snelheid is 25km per uur. Dus wij hebben via ons hotel in Bangkok een minibus geregeld om naar Cambodja te gaan. De volgende dag vertrokken we om 07.10 uur vanuit ons hotel, met inderdaad een prachtige air-co minibus vanuit Bangkok. We zijn nog wat andere backpackers gaan ophalen en om 08.00 uur gingen we de file's van Bangkok in. Om 11.00 uur werden we afgezet bij een restaurantje zo'n 10km voor de grens. Toen moest er geld betaald worden, verdween de mini bus en kwam er een open vrachtwagen voor in de plaats, en moesten we wachten, wachten en nog eens wachten. Langzaam drong het tot ons door, dat we toch in de 'Scam bus' waren beland!! Rond 14.30 gingen we eindelijk naar de grens toe. Het visum was inmiddels door onze oplichters geregeld. De grens formaliteiten gingen redelijk snel, maar aan de andere kant moesten we weer wachten op van alles en nog wat. De organisatie zei dat we wat relaxter moesten doen, maar Anne zei dat we hem voor geen meter meer vertrouwde. Uiteindelijk vertrok rond 16.00 uur de oudste bus van heel Cambodja met ons en nog 13 slachtoffers erin naar Siam Reap. Uit de verhalen van de andere backpackers in de bus bleek al dat je sowieso genaaid wordt bij de grens overgang maar de vraag is door wie. De douane was ook erg goed in het onderhandelen over de prijs voor een visum en alle bussen in Cambodja waren in handen van dezelfde organisatie. Dus de een had 1300 Bath betaald (bij een organisatie)voor een visum, de andere 1450 Bath (bij de douane), de andere 1200 Bath, die had zijn visum bij een coca-cola tentje gekocht! Toen de bus een maal ging rijden bleek al snel dat de weg zo slecht was (geen asfalt) en zo stoffig dat we allemaal door elkaar werden geschud tijdens het stof happen. Het enige waar wij op hoopten was dat de bus het uberhaupt wel tot aan Siam Reap zou volhouden. Rond 21.00 uur was het toch nog te vroeg om aan te komen in Siam Reap dus ging we maar weer even pauzeren. De hele bus wilde door rijden, maar een pauze van 10 minunten was even nodig om te eten.... Na 40 minuten werd Anne zo kwaad en waren we het hele gedoe zo zat, dat ze op de chauffeurs stoel ging zitten en net zo lang ging claxoneren tot de buschauffeur geirriteerd en boos terug kwam. Wij hebben uitgelegd dat we nu wilden gaan!! Dus reden we eindelijk weer verder met een kwade bus chauffeur, maar om 23.00 uur waren we eindelijk in Siam Reap. Na 16 uur!!!! Ze hadden beloofd om ons af te zetten in het centrum, maar de scam bus zou de scam bus niet zijn, als de bus inderdaad stopten voor hun Guesthouse en dat we eerst maar even de kamers moesten bekijken. Na veel geruzie dat ze ons naar het centrum moesten brengen, bleek de bus chauffeur al lang te zijn vertrokken. Dus hebben we onze tassen gepakt en zijn we gaan lopen. Alles was beter dan toegeven aan de scam! Met ca. 10 man zijn we op zoek gegaan naar een ander hotel, en die was gelukkig vrij snel gevonden.

's Nachts hebben we een heerlijk koud biertje gedroken met twee Engelse en een Amerikaan en daarna zijn we heerlijk gaan slapen. De dag erna zijn we op de fiets naar Angkor Wat gefietst en deze tempels waren echt prachtig en dat maakten de reis weer geheel goed. Over Angkor Wat en Cambodja schrijven we de volgende keer meer........